DPF Regen 90-100km

  • Entschuldigung, übersetzt mit Google Translate. Ich verstehe kein Deutsch


    Hallo,




    Ich habe festgestellt, dass sich mein O3 VRS (CUPA-Motor) in letzter Zeit häufig regeneriert. Nach einer 110 km langen Autobahnfahrt zeigte sich in VAGDPF, dass der Filter eine Rußlast von 10 Gramm hatte, aber ich hatte das Gefühl, dass bei 120 km die Regeneration einsetzte, also schaute ich noch einmal und diesmal waren es 23 Gramm Ruß. In 10 km habe ich 13 Gramm Ruß gewonnen.


    Ich habe versucht, das Problem zu wiederholen, aber diesmal habe ich mit OBDeleven die berechnete und gemessene Rußbelastung überwacht und zu meiner Überraschung stieg die gemessene Belastung schnell auf 23 Gramm (es waren ungefähr 9 Gramm berechnet) und dann trat eine weitere Regeneration ein.


    Motor und Getriebe sind fehlerfrei.




    Auto hat keine Probleme / keinen Notlaufmodus.


    Kann eine Fehlfunktion des Sensors dies auslösen?

  • AFAIK the engine ecu just pretends to have a full load of soot (in your case 23g) when other criteria for a regeneration are met. Like distance traveled since last regen etc.

    So the sudden jump from 9g to 23g does not mean that there was actually a peak in soot leftovers. It just means that your engine wanted to regenerate for some reason.

  • Correct. It regenerates based on measured soot not on calculated soot.

    But it is too fast. I think my engine does this for the last 500km.


    Also I have found another case with the same engine and the same situation. We think that there might be a stuck injector (no 1 in my case is at +1.3/no 2 at -1.3)


    No errors.

  • Not necessarily. There are other factors that trigger a regen. Simple distance traveled since last regen is one of them. Even if you run on the Autobahn at reasonable speed (~120 km/h) all the time, with little to no soot production. After a certain distance (I believe it was 800 km but I might be wrong) the car will still trigger a regen, no matter what. And while it's doing that it will just "set" the current load to a certain value (could be 23g, not sure on that either) to lie to itself and start the regeneration.

    But I am driving a TSI since 2018 so I am not that much involved in TDIs since.


    I also don't know what the "injection amount deviation" means exactly. Sorry